W dniach 14.03.2019 i 21.03.2019 roku będziemy prowadzić zamknięte warsztaty dla studentów wydziału pedagogiki Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Warsztaty podejmują temat funkcjonowania osób jąkających (się) w sytuacjach społecznych z uwzględnieniem aspektu funkcjonowania dzieci w grupie rówieśniczej. Intencją prowadzących jest uświadomienie uczestnikom warsztatów faktu, że jąkanie jest czymś więcej niż tylko niepłynną mową.
Warsztat składa się z 2 części. W części 1-szej podejmujemy temat natury jąkania rozumianego jako „przedmiot badań i refleksji specjalistów”. Przede wszystkim chcemy wykazać, że jąkania „nie wymyślili” sobie specjaliści. Stąd też nie jest ono konstruktem teoretycznym, bądź też modelem, stworzonym na użytek opisu jakiegoś fragmentu rzeczywistości poddającej się obserwacji badacza.
Chcemy zwrócić uwagę słuchaczy na to, że nie można mówić o jąkaniu bez mówienia o osobie jąkającej (się). Mówiąc o jąkaniu przede wszystkim mówimy o zespole objawów, które to prędzej niż później będą podmiotować osobę jąkającą. W tym kontekście nie mówimy o jąkaniu się tylko o „byciu” osobą jąkającą (się).
W części 2-giej podejmujemy temat szeroko rozumianej diagnostyki. Zwłaszcza, że mówiąc o jąkaniu musimy zauważyć, że „uniwersalny wzorzec” jąkania jest tylko i wyłącznie wynikiem efektem przyjęcia jakiegoś modelu teoretycznego, zaś to jąkanie, z którym uczestnicy warsztatów będą mogli spotkać się w swojej pracy zawsze będzie miało indywidualny i bardziej lub mniej dyskretny obraz objawów; zauważamy, że jąkanie „zawsze ma imię i nazwisko i… adres zamieszkania”. I ta konkluzja jest bardzo istotna w kontekście tego, że obraz objawów jąkanie jest zmienny w czasie i w przestrzeni.
Chcemy również poddać dyskusji kwestię sposobu funkcjonowania osób jąkających (się) w różnych sytuacjach społecznych, ze szczególnym wskazaniem na „fatalistyczną” koncepcją mówiącą, że „…jąkania nie można wyleczyć”. Ten oraz inne „mity” na temat jąkania i osób jąkających chcemy odnieść do faktów z naszej ponad 20-sto letniej raktyki diagnostycznej i terapeutycznej.
Tematy zajęć:
14.03.2019 roku – Jąkanie… od teorii do praktyki
21.03.2019 roku – Jąkanie… wyzwanie diagnostyczne